Thema’s op de agenda
Leef! in Borculo bestaat uit een kerngroep van vertegenwoordigers van de ondernemers, de horeca, het toerisme, de inwoners en de gemeente die via een vijftal thema’s invulling wil gaan geven aan stadsvernieuwing. Deze thema’s zijn: De Berkel, Toerisme en groen, Horeca, Ondernemen en Centrum. Voorop staat echter dat de stad van de bewoners is en daarom is ook voor hen een belangrijke rol weggelegd in de brede kerngroep.

De Berkel en Borculo zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De rivier vormt een herkenbare, sfeervolle en vooral ook toeristische ader door de stad. Stadsvernieuwing kan niet zonder daarin de rol van De Berkel te betrekken. De Berkel heeft dus meerwaarde. De vraag is waaruit deze precies bestaat en hoe we deze inzichten kunnen vervlechten in de revitaliseringsplannen voor Borculo.

Groen staat voor duurzaamheid. Als we met z’n allen hard werken aan de toekomst van de stad, dan moet dat ook op een toekomstbestendige manier. Creëren we sfeer door middel van verlichting, dan is LED de aangewezen keuze. Willen we schone lucht inademen, dan moeten we onder meer kijken naar verkeersstromen. Willen we bouwen, dan moet het energieneutraal of tenminste energiezuinig zijn. Kortom revitalisering anno 2018 moet gelijk staan aan liefde voor de volgende generatie.

Een rijk en divers aanbod aan horeca bestaat bij de gratie van de bezoeker, inwoner en toerist. De komst van de inwoner of toerist wederom hangt weer nauw samen met de locatie en de aanwezigheid van goede horeca. Als we dus meer bezoekers naar het centrum willen trekken, hoe sluiten we daar dan de horeca op aan?

De ondernemer is een onmisbare schakel om mensen en beleving naar de stad te trekken en in de stad te houden. De ondernemer investeert en daagt uit, vervult wensen en maakt mensen blij. Succes echter moet verdiend worden, letterlijk en figuurlijk. Hoe krijgen we ondernemers naar de stad die beleving kunnen creëren en hoe houden we ze vast?

Het centrum van een stad is van oudsher de plek waar de stad tot leven komt, waar winkelend publiek de afwisseling met het terras zoekt en waar cultuur inwoners en bezoekers verbindt. Alles draait dus om aanbod en beleving. Internet, demografische ontwikkelingen en verkeer hebben een bres geslagen in de oude waarden. De vraag is hoe we dit ‘gat’ moeten dichten om de bezoekers weer warm te laten lopen voor het centrum.